Naši nejmenší školáčci se postupně učí přemýšlet o svém učení a hodnotit, jak se jim práce daří.
V hodinách využívají formativní hodnocení, které jim pomáhá uvědomit si, co už zvládnou sami a kde ještě potřebují pomoc. Aby pro ně bylo učení hravé, využívají k tomu semafor a červeno – zelenou plácačku.
Každý prvňáček má svůj semafor se třemi barvami:
„ Rozumím, dařilo se mi, jsem spokojený.“
„ Něco mi šlo, ale něco ještě potřebuji procvičit“
„ Bylo to pro mě těžké, potřebuji pomoc.“
Na konci každé hodiny děti označí kolíčkem barvu, která nejlépe vystihuje, jak se jim při práci dařilo. Učitel tak vidí, jak se žáci cítí a podle toho může plánovat další výuku.
Během hodiny používají žáci i červeno – zelenou plácačku. Tou dávají najevo jak jsou na tom.
„ Nevím si rady, pojď mi prosím pomoct“
„ Jsem hotov, mohu pokračovat, chci další práci.“
Díky těmto jednoduchým pomůckám se děti učí vnímat svůj pokrok, říkat si o pomoc, ale i ocenit vlastní snahu.
Semafor i plácačka přirozeně vedou prvňáčky k sebereflexi a samostatnosti.
ZŠ a MŠ Dolní Bukovsko
náměstí Jiráskovo 31
373 65 Dolní Bukovsko
Telefon: +420 385 726 122
E-mail: zsdbuk@seznam.cz