ADAPTAČNÍ PROGRAM
UŽ PŮJDU DO ŠKOLKY …
MILÁ MAMINKO, MILÝ TATÍNKU,
Vaše dítě dospělo do věku, ve kterém může začít navštěvovat mateřskou školu. Jistě si v této souvislosti kladete řadu otázek, a proto jsme se rozhodli připravit pro Vás několik informací, které Vám umožní lepší orientaci v novém prostředí. Mnoho z toho, co bude dále řečeno, nepochybně víte a znáte, ale protože nám dospělým je již cizí pohled na svět dětskýma očima, pokusíme se Vám poodhalit, jak přechod z rodiny do mateřské školy vnímají děti.
ADAPTACE DÍTĚTE NA PROSTŘEDÍ MŠ
Pokusme se představit si situaci, když jsme poprvé nastupovali do nového zaměstnání. Jistě se nám hlavou honila řada otázek: Co budu dělat? Jací budou kolegové? Zvládnu to? atp. Stává se nám to vždy, když nás čeká něco nového, neznámého. Dítě je v této chvíli ve stejné situaci, ale neumí své obavy vyslovit. A i když se často do školky těší, nejistota v něm zůstává.
Abychom omezili nepříjemné pocity na minimum, procházejí děti v naší MŠ tzv. adaptací. Co to znamená? Má-li si dítě zvyknout bez problémů na nové prostředí, potřebuje k tomu určitý čas. Každé dítě je jiné, a proto i doba „zvykání" je různě dlouhá, obvykle je to 4-6 týdnů. V této době musí malý človíček vyřešit spoustu úkolů, aby mohl poprvé v životě zůstat delší dobu sám, bez maminky, jinde než doma a přitom být spokojený a cítit se bezpečně.
Kroky ke správné adaptaci
1. Od rodičů
rozumně připravit dítě na docházku, pozitivně dítě motivovat a informovat jej o skutečném životě v MŠ
před nástupem navštívit s dítětem MŠ (Den otevřených dveří v srpnu)
navazovat rozhovory s učitelkami za účelem předat co nejvíce poznatků o svém dítěti
sdělovat učitelce své požadavky a představy o životě dětí v MŠ
naučit děti zvládnout základní dovednosti v sebeobsluze
uvědomit si, že základním předpokladem úspěšnosti adaptace dítěte je také zvládnutí celé situace samotnými rodiči
uvědomit si, že je potřeba podávat dítěti jen pravdivé informace ve smyslu, že pro dítě přijdu, až budu moci, ne za chviličku; vysvětlit mu již na začátku, že není možné, aby byli rodiče s dítětem v MŠ celý a každý den
účastnit se podle svých možností akcí v MŠ
snažit se sladit režimové prvky MŠ s domovem
každé ráno před odchodem poskytnout dítěti dostatek času na všechny úkony, snažit se vyloučit jeho rozladění
při předávání dítěte učitelce informovat o všech důležitých skutečnostech
po delší nepřítomnosti opakovat stejný postup jako na začátku docházky
2. Od paní učitelek
přistupovat k dítěti s úctou a důvěrou
pracovat s dítětem individuálně s okamžitým porozuměním a vcítěním se do jeho potřeb
trpělivě pomáhat při činnostech, které dítě nezvládá
klást přiměřené požadavky
posilovat pocit dítěte, že je v bezpečí
navazovat kladný osobní kontakt, který by se měl prohlubovat
vítat a loučit se s každým dítětem i rodičem individuálně, navazovat rozhovor s rodiči o tom, co je nového a co je potřebné
přítomnost rodičů ve třídě přijímat s ochotou a přátelsky
sladit denní životosprávu a potřeby dítěte s požadavky rodičů
vymezovat co největší časový prostor volné hře dětí
nenutit nové děti k účasti ve společně řízených činnostech a nenutit je vykonávat to, co by pravděpodobně nezvládly
postupně vyžadovat dodržování dohodnutých pravidel soužití a denního režimu
3. Od ostatních zaměstnanců MŠ
znát jména všech nových dětí
navazovat s nimi kladné osobní vztahy
pomáhat dětem při oblékání, jídle, osobní hygieně
dbát na to, aby se dítě cítilo v bezpečí
ochotně a přátelsky komunikovat s rodiči
podávat potřebné informace k provozu školy
Jednotlivé fáze adaptace
1. fáze – před nástupem
probíhá před nástupem dítěte do MŠ (dle individuální potřeby)
rodiče mohou s dětmi navštěvovat MŠ v srpnu, a to po předchozí domluvě s paní učitelkami – obvykle na školní zahradě při pobytu venku nebo v odpoledních hodinách, kdy je režim volnější
2. fáze – postupný nástup – dítě samo v MŠ 1 - 4hod.
probíhá po nástupu dítěte do MŠ individuálně dle dítěte
1. týden – 2. týden
přivítání, vzájemné seznámení
do konce týdne docházka dítěte nejdéle do 9,30 hod. - podle možností rodičů
V této fázi adaptace hledá dítě odpovědi na otázky: Co tady budu dělat? Proč tu jsem? Jaká je paní učitelka? S čím si budu hrát? Můžu si to půjčit? Seznamuje se s prostředím třídy, s novými kamarády a paní učitelkou. Rodič pomáhá učitelce dítě poznat a sblížit se s ním díky rozhovorům, které společně vedou.
2. týden – 3. týden
docházka dítěte v rozsahu 1-4 hodin (odchod z MŠ před nebo po obědě)
Jen malé procento dětí vše zvládne bez slziček, tak se proti nim obrňte a důvěřujte paní učitelkám. Většinou netrvají déle než pět minut a pak si jdou hledat lepší zábavu. Důležité je, aby rodič rychle odešel, neloučil se dlouho s dítětem, nestál za oknem, kde by ho mohlo dítě spatřit.
Hlavičkou mu zase letí spousta otázek, které starší děti říkají nahlas: Kde je maminka (tatínek)? Na tyto otázky je potřeba nejen odpovědět, ale dítě se musí o pravdivosti odpovědí přesvědčit. Navíc poprvé v životě se setkává se situací, kdy není středem pozornosti, protože ve třídě je více dětí a jen dvě paní učitelky.
3. týden – 4. týden
docházka dítěte na dopoledne (odchod z MŠ po obědě)
3. fáze – pokud probíhá adaptace bez potíží
Jakmile získá pocit bezpečí, je sebejisté a spokojené, nadchází poslední fáze adaptace tj. zvyknout si na myšlenku, že bude spinkat jinde než ve své postýlce. Tento úkol bývá pro děti velmi obtížný a je potřeba je na jeho zvládnutí dobře připravit. Maminka i paní učitelka budou s dítětem dopředu mluvit o tom, že taková situace nastane. Měli bychom společnými silami vytvořit takovou atmosféru, aby se Vaše dítě těšilo na den, kdy bude ve školce poprvé spinkat. Teprve odchází-li dítě se samozřejmostí do postýlky, spokojeně z ní vstává a odchází si hrát, teprve tehdy můžeme prohlásit, že je adaptace úspěšně u konce.
Pokud chcete, aby dítě spalo, učiňte tak po domluvě s učitelkou, ale alespoň čtrnáct dní choďte jen na dopoledne, aby to pro dítě nebylo moc dlouhé odloučení.
U dítěte, které si zvyká pomaleji, si domluví rodiče s učitelkami na třídě další individuální průběh adaptace.
Už první den ve školce by měl probíhat standardně, aby i nejmenší děti od samého začátku věděly, na čem jsou a jak to bude ve školce vypadat – jistota a opakování je tím, co adaptační období usnadňuje. Počáteční tři měsíce jsou pro dítě víceméně seznamovací, dítě si zvyká na nový režim, na nové kamarády, prostředí, vstřebává pravidla. Není žádná ostuda, že třeba nekreslí žádné obrázky nebo se nezapojuje do činností. Důležité je, že si hraje, navazuje kontakty a nachází své místo ve skupině dětí. To ostatní se dostaví samo, až přijde ten správný čas.
Mohou přetrvávat potíže typu „já dneska nechci“. Většinou je to jen zkouška nervů rodiče, dítě dobře ví, jak rodiče obměkčit. Je důležité zatnout zuby a nepovolit. Jakmile jednou rodič ustoupí, bude to dítě zkoušet další a další dny. Rodiče a děti pak prožívají ranní stresy a dohadování s dítětem, zda přijdete „po obědě“. Stejné problémy se můžou objevovat i po nemoci, kdy bude opět nějaký čas trvat, než se dítě aklimatizuje na školku.
Jak předcházet úzkostnému chování dítěte před nástupem do MŠ?
Umožněte dítěti získat pozitivní zkušenosti s odloučením od rodičů (např. hrami u sousedů bez přítomnosti rodičů). Vytvářejte dítěti možnost kontaktu s ostatními dětmi. Podporujte dítě v samostatnosti v sebeobsluze, protože v začátcích je pro dítě každá prosba o pomoc, kdy musí komunikovat s neznámými dětmi a paní učitelkou přítěží.
Po nástupu do školky stanovte pravidlo, kdy si dítě budete vyzvedávat (např. vždy po spaní a v pátek po obědě) a pak to dodržujte a neměňte. Až si dítě zvykne, případné zdržení rodiče nebo prodloužení času ve školce zvládá lépe.
Jaký „recept“ mají učitelky mateřské školy na zmírnění dětského pláče při ranním loučení?
Každá pedagogická pracovnice je odborně připravena na svou profesi natolik, že dokáže porozumět dítěti a respektovat jeho individuální potřeby, kterým přizpůsobí průběh adaptace na MŠ. Na loučení si dítě zvyká postupně a většinou po odchodu rodičů přestává plakat, protože ho učitelka dokáže zajímavou činností nadchnout a zabavit.
Rady pro rodiče
vysvětlete dítěti, že ho máte rádi a že nechodí do školky proto, že na něj nemáte čas, nebo že s ním nechcete být doma. Každý má svět povinností - Vy práci, Vaše dítě školku
voďte dítě do školky vždy ve stejný čas a vyzvedávejte je pokud možno ve stejnou hodinu
používejte konkrétní údaje o tom, kdy dítě vyzvednete - po obědě, po svačině - nejen obecné jako brzy, za chvíli, po práci apod.
rozlučte se krátce - loučení dlouze neprotahujte! Někdy loučení představuje větší problém pro rodiče než pro dítě, proto je zbytečně nestresujte. Dítě velmi dobře vycítí váš strach, a pokud se Vy nezbavíte své úzkosti, nemůžete zbavit dítě jeho úzkosti. Případně se v rodině dohodněte, že dítě bude do školky vodit ten, kdo s tím má menší problém.
vyprávějte si o tom, co dítě ve školce dělalo a co nového se naučilo.
možná se dozvíte, že když ze školky, po nervy drásající scéně, odejdete, Vaše plačící dítě se rázem uklidní a jde si spokojeně hrát. Potomka za zvládnutý pobyt ve školce pochvalte.
komunikujte s učitelkou
neříkejte doma dítěti, že chápete jaké to muselo být strašné, vydržet takovou dobu bez maminky (tatínka). Naopak vyzdvihněte jeho pěkné zážitky, zahrajte si s ním hru, kterou se ve školce naučilo. Zeptejte se Vašeho dítěte s kým a na co si hrálo, jak se mu to líbilo, jak řešilo případné konflikty či situace…
buďte důslední a nenechte se obměkčit. Když už jednou rozhodnete, že půjde dítě do školky, nedejte se přemluvit a trvejte na svém!
nestrašte své dítě školkou:"Počkej, ve školce ti ukážou" a za problémy s přivykáním je v žádném případě netrestejte.
neopakujte dítěti pořád dokola, že má být hodné
Záleží na rodičích, zda využijete některé z možností adaptačního programu, neboť oni nejlépe znají své dítě.
Hodně úspěchu a trpělivosti přeje kolektiv mateřské školy
ZŠ a MŠ Dolní Bukovsko
náměstí Jiráskovo 31
373 65 Dolní Bukovsko
Telefon: +420 385 726 122
E-mail: zsdbuk@seznam.cz