nám. Jiráskovo 31
Dolní Bukovsko
Školní poradenské pracoviště spadá do oblasti poradenských služeb ve škole. Poradenské služby ve škole jsou obvykle zajišťovány výchovným poradcem, školním metodikem prevence, případně školním psychologem/školním speciálním pedagogem a jejich konzultačním týmem složeným z vybraných pedagogů školy. (Věstník MŠMT, 2005).
Koncepce poradenských služeb ve škole
Za poskytování poradenských služeb odpovídá ředitel školy, případně jím pověřený pracovník.
Pracovníci školního poradenského pracoviště
Podle obsahu činnosti pedagogických pracovníků školy, kteří poskytují poradenské služby a s nimi spjatou informační a metodickou podporu učitelům, žákům a jejich rodičům lze rozlišit:
Program/plán poradenských služeb na škole
Program pedagogicko-psychologického poradenství (školního poradenského pracoviště) naplňuje především tyto úkoly:
1) Výchovný poradce
Mgr. Marie Pilarčíková
Vykonává činnosti poradenské, činnosti informační a činnosti metodické.
O těchto činnostech vede dokumentaci.
Poradenské činnosti:
1) Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní dráze
žáků, koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství – kariérovým vzděláváním
a diagnosticko-poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě vzdělávací dráhy žáka, šetření.
k volbě povolání, administrace, individuální poradenství v této oblasti, poradenství zákonným
zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků, spolupráce s ŠPZ (PPP, SPC) při
zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy
2) Poskytování informací žákům a rodičům o možnosti individuálního využití informačních služeb
informačních poradenských středisek úřadů práce.
3) Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost,
a příprava návrhů na další péči o tyto žáky.
4) Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb (vstupní
a průběžné) a intervenčních činností pro žáky, kteří k naplnění svých vzdělávacích možností nebo
užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními, potřebují PO.
5) Příprava podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole,
koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou.
Metodické a informační činnosti:
1) Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence.
2) Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků,
integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod.
3) Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními
vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.
4) Poskytování informací o činnosti poradenských pracovníků školy, o specializovaných školských
a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech
využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
5) Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných
poradenských zařízení a jejich zajišťování v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
6) Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce,
navržená a realizovaná opatření.
Plán výchovného poradce
ZÁŘÍ – ŘÍJEN
- vytvořit plán VP, vytvořit plán hospitační činnosti
- aktualizace kartotéky žáků se specif. problémy učení a žáků vyžadující zvláštní pozornost
- spolupráce s tř. učiteli při adaptaci žáků v 1. a v 6. tř. a nových žáků
- koordinace spolupráce s ŠMP
- kontrola vyšetření žáků
- upozornit žáky 8. tř. na důl. prospěchu
- založit evidenci vycházejících žáků
- projednat IVP s vyučujícími učiteli a s rodiči žáků
- kopie IVP zaslat do SPC Týn nad Vltavou
- interaktivní program s preventivní tematikou ( agrese, šikana, kyberšikana a další rizikové formy
komunikace, závislostní chování, užívání návykových látek, prevence úrazů) – 1.- 9. třída
- naplánovat, která třída půjde na exkurzi do bukovských podniků
- naplánovat vzájemné hospitace – tentokrát v rámci grantu - „tandemová výuka“
- v rámci grantu bude též probíhat příprava na vyučování žáků a doučování žáků ohrožených
školním neúspěchem, též vzdělávání pedagogického sboru zaměřené na inkluzi
LISTOPAD – PROSINEC
- návštěva detoxu, záchytné a záchranné stanice v ČB – 8. třída
- výstava Vzdělání a řemeslo – 8. a 9. třída
- tř. schůzky – v 9. tř. informace rodičům o rozmisťování
- monitoring zájmu žáků o budoucí povolání
- intenzivní práce na indiv. kariérovém poradenství jednotl. žáků
- sledovat plnění IVP , PLPP
- schůzka VP v PPP ČB
- příprava na přijímací zkoušky
- odeslání přihlášek na umělecké školy
- celoškolní literární soutěž na téma „Šikana“
- příprava na přijímací zkoušky
LEDEN - ÚNOR
- hodnocení výsledků vých. práce za 1. pol. škol. roku
- příprava a vyplnění přihlášek ke studiu žáků
- kontrola potřeby nových vyšetření
- sledování údajů o vybrané škole na internetu
- příprava na přijímací zkoušky
- vydat zápisové lístky
- kontrola vyplněných přihlášek
- realizace Dne otevřených dveří
BŘEZEN – DUBEN
- kontrola odeslání přihlášek
- sledovat přijímací řízení
- příprava 2. kola přij. řízení
- sledovat informace na internetu
- příprava zápisu do 1. třídy
KVĚTEN – ČERVEN
- vypracovat přehled výsledků přijímacího řízení
- předat žákům 8. tř. materiály a potřebné informace k volbě povolání
- vyhodnotit plnění plánu VP
- zpracovat materiály do školní kroniky
- napsat zprávu VP
- celoškolní soutěž na téma :agrese, šikana, kyberšikana a další rizikové formy komunikace,
užívání návykových látek
Během celého školního roku se budeme zaměřovat především na vzrůstající agresi, kyberšikanu,
na vztahy ve třídách a chování žáků ke spolužákům a k vyučujícím.
Vzdělávací a výchovné problémy budou řešeny aktuálně, podle potřeb žáků, ped. pracovníků, zákonných zástupců. VP bude celý rok spolupracovat s TU, ŠMP a s psycholožkou, bude
se sledovat výskyt negativních jevů v chování žáků.
2) Koordinátor preventivních aktivit – školní metodik prevence
Mgr. Ivana Faflíková
Metodické a koordinační činnosti
1) Tvorba a realizace preventivního programu školy.
2) Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci
problematiku prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit
v pedagogicko-psychologické poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými,
preventivními, krizovými a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence
sociálně patologických jevů.
3) Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči
v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů.
4) Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných
poradenských zařízení v rámci prevence sociálně patologických jevů a zajišťování těchto zpráv
a informací v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
5) Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika
prevence, navržená a realizovaná opatření.
Informační činnosti
1) Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů,
o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence
pedagogům školy.
2) Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací
a zkušeností.
3) Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně
patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, pedagogicko-
psychologické poradny, zdravotnická zařízení, policie, orgány sociální péče, nestátní organizace
působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce, organizace
i jednotliví odborníci).
Poradenské činnosti
1) Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně nežádoucího chování;
poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně
zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli
a výchovným poradcem).
2) Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje
sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně
rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole.
3) Školní psycholog
Mgr. Pavla Fojtíková
Psycholog pomáhá žákům, rodičům i pedagogům při řešení a zvládání výchovných, výukových
i vztahových problémů. Věnuje se jednotlivcům a poskytuje jim bezplatné konzultace a poradenství. Pracuje také s třídními kolektivy, pomáhá zlepšit atmosféru, vztahy ve třídách i ve škole, a podílí
se na prevenci negativních jevů jako jsou šikana, záškoláctví, závislosti aj.
Žáci mohou psycholožku vyhledat, když mají jakékoliv problémy, se kterými by se chtěli svěřit
a pomoct s jejich řešením. Může se jednat o potíže s učením, chováním, problémy se spolužáky, když se ve třídě necítí dobře, trápí je tréma, strach, smutek, když mají problémy doma nebo se ocitnou v krizové situaci.
Psycholožka je zde také pro rodiče, kterým nabízí možnost konzultací a poradenství ohledně výchovných, výukových či jiných obtíží týkajících se žáka a jejich rodiny.
Psycholožka je dispozici také učitelům, a to zejména v rovině metodické podpory, konzultací
k jejich práci s jednotlivými žáky i s třídními kolektivy a dalších potřeb.
Poradenské činnosti
1) Individuální práce se žákem – psychologické poradenství, krizová intervence a psychologické
vedení v období krize.
2) Prevence a zjišťování příčin školní neúspěšnosti.
3) Poradenství v oblasti volby povolání, zjišťování studijních předpokladů.
4) Práce s třídními kolektivy – podpora a rozvoj vazeb mezi spolužáky, zlepšování
interpersonálních vztahů ve třídě a pomoc při adaptaci na nový třídní kolektiv.
5) Poradenství pro rodiče žáků.
6) Poradenství a metodické konzultace pro pedagogy.
7) Spolupráce s výchovným poradcem a metodikem prevence ve škole.
8) Koordinace poskytovaných psychologických služeb s dalšími subjekty, zejména PPP, SPC, SVP
a s klinickými psychology a spolupráce s těmito subjekty při zajišťování diagnostických
či terapeutických služeb přesahujících kompetence školy.
Standardní činnosti školního poradenského pracoviště
Standardní činnosti poradenských pracovníků školy zahrnují služby, které jsou poskytovány žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogickým pracovníkům. Podmínkou pro poskytnutí školní poradenské služby nezletilému žákovi je informovaný souhlas jeho zákonných zástupců. Souhlasu zákonného zástupce není třeba v případech, kdy je ohroženo duševní nebo tělesné zdraví žáka nebo osob v jeho okolí a v případech, kdy soud požádá o psychologické vyšetření žáka.
Časová dostupnost poradenských služeb
Konzultační hodiny:
Výchovný poradce a školní metodik prevence: pondělí 15,00 – 16,00 hod., případně dle domluvy
Kontakt: zsdbuk@seznam.cz, 385 726 122
Školní psycholog: úterý (sudé týdny) dopoledne, případně dle domluvy
Kontakt: p.fojtikova@seznam.cz, 778 773 157
Práce s informacemi a důvěrnými daty
Informace a důvěrná data o žácích a jejich rodičích, která se poradenští pracovníci školy dozvědí
v souvislosti s výkonem své poradenské činnosti, jsou ochraňovány v souladu se zákonem
č. 101/2000Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
ZŠ a MŠ Dolní Bukovsko
Náměstí Jiráskovo 31
373 65 Dolní Bukovsko
Telefon: +420 385 726 122
E-mail: zsdbuk@seznam.cz